For gammel til å sitte i fluktstol?

Husqvarna søker en person til Norges slappeste sommerjobb. I en måned skal man sitte i en fluktstol og passe på at en robotgressklipper gjør jobben sin. «Tullete,» sier førsteamanuensis på BI. «Glimrende kampanje,» synes jeg. Og er glad for at jeg ikke er for gammel likevel.

«Perfekt!», tenkte jeg da jeg så annonsen. Jeg er på utkikk etter noe å gjøre. Som kommunikatør er jeg gjerne del av en oppfinnsom kampanje i sosiale medier, à la Finnland. Om jeg samtidig kan komme gjennom noen av romanene og sakprosabøkene som samler støv på nattbordet, og få betalt for det, hva kan vel bedre være?

Så jeg går til søknadsskjemaet. Søknaden skal bestå av maks 160 tegn og personalia.

Før jeg rekker å komme med et poengtert, twitterlangt budskap som vil spikre meg til fluktstolen, stusser jeg over en ting. Nedtrekksmenyen «alder» starter på 16 og går ikke lenger enn til 30.

For å slange seg i en fluktstol i en måned, må man altså være ung og sprek. Jeg har sendt en e-post til Husqvarna om dette og venter spent på svar.

EDIT: Fikk svar av Henrik Faller, kontaktpersonen fra PR-Operatørene, på Twitter:

@insala Vi forventet ikke så mye søkere, og at folk i alle aldre ville søke. Bruk 30 om du er eldre enn dette.Spiller ingen rolle..

Det er kommet inn over 1000 søkere allerede, så slik sett er kampanjen vellykket. Det synes ikke Hans Mathias Thjømøe, førsteamanuensis i markedsføring på BI, i denne artikkelen fra TV 2:

Dette virker helt tullete. Husqvarna er en stor bedrift som bør holde seg unna slikt, og heller konsentrere seg om produktene. Dette er noe som dattera til administrerende direktør har funnet på. Jeg vet ikke om han har en datter, men du skjønner poenget, sier Thjømøe.

Er det ikke nettopp det Husqvarna gjør her, da? Konsentrerer seg om produktet? Jeg synes nettopp det er fint med denne kampanjen, at hele kjernen i stillingen som utlyses har tatt utgangspunkt i hva som særpreger produktet. Det skal klippe gresset mens du sitter i stolen og gjør noe helt annet.

For ordens skyld: Jeg er ikke ironisk over. Jeg tilbringer svært gjerne sommeren i en fluktstol mot betaling.  Og nå vet jeg at jeg ikke er for gammel heller.

4 kommentarer

Filed under Arbeidsliv, Diskriminering, Formidling, PR, Rekruttering

4 responses to “For gammel til å sitte i fluktstol?

  1. Hei, Jeg vil tro at dette er en feil fra Husqvarna. Alle kan søke:)

  2. Hei Maria,
    Det er i så fall supert! Da håper jeg feilen rettes opp så jeg slipper å lyve på alderen i søknaden min :)

    Jobber du i Husqvarna, forresten, dvs uttaler du deg på vegne av selskapet?

    EDIT: Evt PR-operatørene, som står bak kampanjen?

    Ingrid

  3. Hei Ingrid,
    ønsker å utdype svaret jeg sendte deg på Twitter tidligere i dag. Først og fremst synes jeg det er strålende at du synes dette er en morsom og fin aktivitet som fokuserer på det som kjennetegner produktet. Det har vært noe av målet med kampanjen.

    Når det gjelder rullemenyen med «aldersbegrensningen» var det et resultat av at vi ikke hadde drømt om å få inn så mange søkere, og dessuten få så massiv medieoppmerksomhet. Det var korttenkt av oss å ikke ha større aldersspenn. Vi skal se hva vi kan gjøre for å rette på dette, men som jeg svarte deg i twittermeldingen vurderer vi alle søknader.

    Håper du har fått søkt :-)

    Mvh
    @henrikfaller

  4. Hei Henrik,
    Tusen takk for svaret! Veldig fint å se at det er åpent for større aldersgrupper å sende inn søknad.

    For å følge opp utlysningsteksten skikkelig, har jeg ennå ikke kommet så langt som til å sende inn søknaden. Det er sol, og jeg må prøvesitte fluktstolen på balkongen en stund som en del av researchen. Men søknaden kommer!

    Ingrid :)

Legg igjen en kommentar

