Konsertmelk og skogs-Bach

Dette er dagen for formidling av klassisk musikk.

Musikkglad melkeprodusent. Foto: wwarby, Flickr

1. Konsertmelk

Bloggene Neo Classical og Adaptistration har begge merket seg denne videoen. Med et konserthus som ligger midt i et bysentrum blant høyblokker og kebabsjapper lurte Konzerthaus Dortmund på hvordan de skulle tiltrekke seg mer publikum. Forskere har i flere omganger, som her og her (krever pålogging), hevdet at kyr produserer mer melk når de får høre visse typer lyder, for eksempel klassisk musikk. Som du kan se av filmen.

Antallet abonnementer for Konzerthaus Dortmund økte med 19 prosent, og det gjennomsnittlige belegget etter kampanjen var på 72 prosent.

Publikumsutvikling er et av de heiteste ordene i kultursektoren i dag, og så sent som i forrige uke var jeg på et todagers seminar i Trondheim i regi av Norske Festivaler om temaet. Slik kan det med fordel gjøres.

2. Jesus bleibet meine Freude

Det er Bach, det er Japan, det er skogen og det er en reklamefilm for en telefon. Men først og fremst er det vakkert.

Hørte jeg Rube Goldbergvariasjonene…?

(Ikke overraskende hadde noen tenkt på akkurat den før meg.)

Legg igjen en kommentar

Filed under Estetikk, Formidling, Musikk, Ultima

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s