Den smarteste tegneserien i verden

Denne anmeldelsen sto på trykk i NUMER nr 87.

«Denne tegneserien vil endre måten du betrakter verden på,» skrev Time Magazine. Dette stemmer for historien alene, men først og fremst er det de formelle trekkene som drar leseren inn i amerikaneren Chris Wares univers og ikke slipper ham eller henne ut før mange timer har gått.

Jimmy Corrigan er en plaget gutt, og senere mann. Han har et anstrengt forhold til en dominerende og streng mor og en fraværende far. Han blir mobbet og plaget og sett rart på, og han forholder seg generelt angstfylt til tilværelsen. Faren tar kontakt etter 30 års atskillelse og vil spise middag til Thanksgiving. Trøblete foreldre-og-barn-forhold er mye brukt litterært motiv. Her er dette sett gjennom en tegnet synsvinkel som ikke bare er tegneserie- og designhistorisk svært bevisst, men også dypt personlig. Serieskaperen hadde et tilsvarende forhold til sin egen far og brukte mange år på å fullføre dette en,estående verket. Etter som man blar gjennom sidene, synes man å se en utvikling i kunstnerskapet, en mer moden serieskaper som på samme tid får mer distanse og mer nærhet til sin egen historie og sitt eget verk.

Chris Ware tiltrakk seg oppmerksomhet hos tegneserieentusiaster med Acme Novelty Library på 1990-tallet med sine formmessige eksperimenter. Det var med Jimmy Corrigan han fikk sitt virkelige, velfortjente gjennombrudd. Guardian First Book Award for 2001 gikk til Jimmy Corrigan og var da den første tegneserieromanen som hadde fått en større litteraturpris i Storbritannia noensinne.

Dette er en tegneserie å bruke lang tid på, å oppdage nye detaljer gjennom hver gjennomlesning. Ikke bare i kraft av historien og illustrasjonene, og den usedvanlige sømløse kombinasjonen av de to. I tillegg til å stå stødig på egne bein, blir serien en metategneserie gjør bruk av tradisjonelle elementer fra det man tradisjonelt forbinder med tegneserier, som superhelter og fantasifigurer. Disse opptrer i et interessant spenn mellom realisme og fantasi. Utbrettomslaget er også unikt. Det alene kan man tilbringe en time eller to med å se nærmere på, da den fungerer som en slags veiledning til hvordan tegneserien skal leses.

Bakgrunnene er hovedsakelig i dunkle jordfarger som lysbrunt og olivengrønt ispedd noe vinrødt, mørkt turkis og svart. Serien er slett ikke uten komikk, men det er likevel presist å si at serien stemning spenner fra det lett melankolske til det rent ut deprimerende. Og det er ikke alltid like godt å si om det er hendelsene eller formen som er det tristeste. Midtveis finner et skille sted. Jimmys far sier med ett «Synes du alt ser litt rosaaktig ut?» Vi får så en overgang til en tidligere generasjon, med mer pastellfarger i bakgrunnene. Uten at det blir noe mindre trist av den grunn.

Klare primærfarger bryter imidlertid inn fra tid til annen. Røde, gule og blå tittelpaneler gjentar tittelen på serieromanen, lydord gjør seg ekstra tydelige i knallrødt, enkeltord får sin egen rute og dermed tillegges ekstra betydning, i en fugl eller en telefon, en veps eller andre detaljer det er verdt å legge nærmere merke til.

Rutene, eller panelene, blir ikke brukt som transportetapper eller statisk oppbevaringsplass for handlingen. Ware har lagt mye flid i å avstemme rutene i forhold til hverandre og variere størrelse og fargebruk på et vis som framhever eller fordunkler handlingen.  Snakkebobler og skrifttyper er heller ikke unntatt Wares bevisste omgang med form.

I sin doktoravhandling om form i tegneserier skiver Gene Kannenberg jr. at Ware til fulle utnytter tegneseriens iboende muligheter, idet han skaper kompleksitet gjennom de flerverdige mulighetene formens presentasjon av strukturerte tekst- og bildekombinasjoner framkaller. Kort fortalt: Jimmy Corrigan er tegneserien som framfor noen viser kunstartens potensial og spennvidde. I denne unike kombinasjonen mellom form og innhold får vi oppleve at tegneserien gjøre noe andre kunstarter ikke kan.

Utkom på norsk i 2010 på No Comprendo Press.

Legg igjen en kommentar

Filed under Formidling, Tegneserier, Tidligere tekster

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s