Hva er en tegneserie?

Etter å ha jobbet som tegneserieredaktør en stund, måtte jeg til stadighet diskutere to ting: En nedvurdering av tegneserier som noe annenrangs og “bare for barn”, og en uklarhet i begrepsapparatet omkring hva tegneserier er. I denne delen av min masteroppgave Tegneseriens teori og estetikk. Bekymringer og byggesteiner i en ny kunstart (2008) ser jeg litt på det siste, men kommer likevel ikke helt utenom det første. Les hele artikkelen på Masterbloggen!

Masterbloggen har altså fanget opp oppgaven min. Trivelig, og det var også et trivelig gjensyn med oppgaven for min del. Masterbloggen er et utmerket formidlingstiltak. I tillegg til at ulike folk, som jeg, skriver litt om oppgavene sine, blogger tre masterstudenter om skriveprosessen og studietiden. Siden inneholder også mange tips om faglig skriving og formidling.

Masterbloggen fikk 100 000 kroner av Fritt Ord i august i år for videreutvikling av siden, som en av 16 samfunnsengasjerte bloggere institusjonen valgte å gi støtte. Andre leseverdige blogger som fikk støtte, er diagnostisert.no (hvor Anna Tostrup Worsley tar pulsen på helse-Norge) og mediekritikk (hvor Jan Arild Snoen påviser omtrentlig og selektiv omgang med fakta hos journalister).

Legg igjen en kommentar

Filed under Formidling, Tegneserier

Legg igjen en kommentar

