Opera for Barbie-dukker

Foto: Jennifer Walshe

Foto: Jennifer Walshe

Jobben som informasjonssjef i Ultima har siden jeg begynte 2. februar 2009 vært så givende og tatt så mye av min tid at denne bloggen har blitt litt forsømt. Her er en av tekstene jeg har skrevet til Ultimas fire aviser, om marionetteoperaen XXX Live Nude Girls for Barbie-dukker. Operaen ble framført 14. september i Kulturkirken Jakob under Ultima.

Å google etter informasjon om Jennifer Walshes opera er en ubehagelig affære. Men å høre hva småjenter kan finne på å gjøre med dukkene sine er heller ikke spesielt trivelig.

Da den irske komponisten Jennifer Walshe holdt på med doktorgraden i komposisjon i Chicago i 2002, fikk hun ideen til operaen XXX Live Nude Girls, noe hun beskriver som høydepunktet i sin karriere så langt. Operaen er spilt i London, Dresden, Wien og mange andre europeiske byer. 14. september står Oslo og Ultima for tur. Operaen spilles av det anerkjente britiske ensemblet Apartment House.

Sitt eget dukkehus
XXX… er en marionetteopera, som både Mozart og Haydn har skrevet flere av:
– Haydn jobbet ved Esterhazy-hoffet og hadde ikke penger til en full operaoppsetning. Han brukte marionetter i stedet, og det fungerte fint, forteller Walshe i et intervju til programmet «Woman’s Hour» i BBC Radio 4.
Marionettene her er Barbie-dukker. To dukkespillere beveger dem omkring. Det hele blir filmet av to kamerafolk, og filmen projiseres ut på to storskjermer. Barbienes scene er et dukkehus til Sindy, den britiskproduserte Barbie-rivalen. som Jennifer og søsteren hennes lekte med da de var små:

– Søsteren min og jeg var guttejenter da vi var små, men vi hadde likevel Sindy-dukker og et kjempedigert Sindy-hus. Det er det vi bruker som kulisser i operaen. Drømmehusene de bygger for Barbie-dukker i dag, er veldig små, så uten dette huset hadde ikke scenografien blitt som den er blitt.

Skamfering og glorier
Under arbeidet med stykket intervjuet Walshe mange jenter om hvordan de lekte med Barbie-dukkene sine. Overraskende ofte var det groteske historier som utspilte seg:
– De begynte å fortelle om alt de gjorde mot dukkene: «Vi brente dem, de hadde orgier…» En venninne i USA fortalte at hun gikk på katolsk skole og prøvde å gjøre Barbie om til jomfru Maria ved å tenne på håret hennes så det smeltet sammen med en liten lampe bak hodet hennes. Hensikten var å gi henne en glorie.

De mest interessante historiene kom fra imidlertid fra små barn.

– Barna fortalte hvordan de leker at Barbie er gravid og ikke vil ha barnet. Eller at Barbie er gravid og ikke skjønner det før hun føder på kjøkkenbordet. I tillegg har vi voldelige scenarier hvor Barbie er død eller har brukket begge beina, men ingen tror på at hun har brukket beina. Voldsomme greier.

Walshe tror barnas dukkelek er en del av deres måte å forstå verden på.

– Ett av barna sa at «nå har Barbie giftet seg, og jeg håper hun fortsatt vil være gift. Men noen ganger kommer politiet og dreper mannen hennes fordi han er full». Jeg vet ikke om de får det hjemmefra eller fra tv, kanskje fra såpeoperaer, men det blir en del av leken deres.

Komponisten mener dette viser at gutters og jenters lek ikke er så ulik som man liker å tro.

– Voksne ser gjerne på jenter og tenker at deres lek med dukker er uskyldig, at leken er positiv og ikke-aggressiv, og at guttelek er mer voldsom fordi de har en mer bråkete lek. Men det stemmer ikke. Jenteleken er ikke positiv og ikke-aggressiv, heller ikke uskyldig. Jenter gjør alt mulig vanvittig som vi ikke anerkjenner kulturelt.

Ingen sexstreik
Hvorfor valgte hun akkurat Barbie-dukker?

– Jeg liker tanken på å bruke Barbie-dukker fordi det er jenteleker, og det finnes ikke så mange kvinnelige samtidskomponister. Jeg syntes det var interessant å jobbe med en gjenstand som man forbinder så mye med kulturelt. Alle mener noe om Barbie. Man elsker eller hater henne, man synes hun står for feminisme eller anti-feminisme.
Den opprinnelige inspirasjonskilden for Walshe var Lysistrata, Aristofanes’ kjente drama fra antikken. Her nekter kvinnene mennene deres å ligge med dem før de har lagt ned våpnene og avsluttet krigen de utkjemper. Mange har betraktet dette som et feministisk stykke, men Walshe er uenig.

– Jeg synes ikke stykket er feministisk i det hele tatt, tvert imot er det veldig nedverdigende. Er seksualiteten vår den eneste verdien vi kvinner har? Opprinnelig hadde jeg tenkt å la dette være historien i operaen , men ombestemte meg. Det at noen er i krig og at kvinner kan holde tilbake seksualiteten sin, er fremdeles med som et underliggende premiss. Men det hele får en annen, langt mer tragisk utgang.

Legg igjen en kommentar

Filed under Estetikk, Tidligere tekster, Ultima

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s